De motor is klaar, nu de motorrijder nog. De motor noemen we in computertermen de hardware. Het is tenslotte het materiaal waar we het mee moeten doen. Ook daar kunnen wij van Moto Sportivo wel een artikeltje aan wijden.
De ingewijde motorrijder (lezer van onze artikelen) weet dat wij meer van de software (techniek van de motorrijder) zijn. Wij willen dat de motorrijder goed met zijn hardware (motor) kan omgaan.
Was het maar simpel; wij branden onze informatie op een schijfje, pakken een willekeurige motorrijder met een integraal helm op. We openen zijn vizier en drukken het infobronnetje “ergens” naar binnen. Lukt het niet, dan onze informatie op een usb-stick en kijken waar we hem dan kwijt kunnen.

Het leren

Misschien met een beetje visualiserend vermogen kun je hier iets mee, maar het gros van ons kan hier niets mee. Wij zijn geen computers, wij moeten het doen met onze intelligentie, ons cognitief vermogen. Wij moeten leren, ervaring opdoen. Daarbij horen foutjes maken en weten dat je dat een volgende keer niet meer moet doen.
Een verkeerde inhaalmanoeuvre die nog goed afloopt, daarvan kun je zeggen dat je dan maar niet meer inhaalt. Beter is om het op een andere manier te doen, zodat het wel goed gaat. Zo geldt dit voor allerlei zaken aangaande het motorrijden. Dat noemen we het leren.

Rijbewijs gehaald – een goede motorrijder

Wie werkelijk denkt met het halen van een motorrijbewijs al goed motor te rijden, ziet waarschijnlijk net zoveel als een blinde in het donker (die ziet overdag al niets). Je wordt wijzer van de ervaring die je op doet. Misschien heb je zelf het vermogen om wijzigingen aan te brengen in het rijden, maar enig houvast in de vorm van een cursus is toch iets waarvan deelnemers na een training aangeven dat ze dat al veel eerder hadden moeten doen.
Natuurlijk had je veel vertrouwen in je rij-instructeur. Hij liet je achtjes maken, om een pionnetje draaien. Voor velen zweetmomenten die ze nu zien als éénmalige optredens. Wie rijdt er nu nog om een pionnetje heen, maakt een slalom of een achtje? Zelfs een noodstop heb je toch niet nodig als je anticiperend rijdt? Nee, we rijden toch allemaal gewoon rechtuit met af en toe een bochtje? Al dat andere heb je toch helemaal niet nodig, zonder dat ben je er altijd nog gekomen. Maar waarschijnlijk ben je dan al 80 jaar oud en vraag jij je af of je het motorrijden nog wel zo leuk vind.
Een rij-instructeur heeft echter één doel. Dat is jou in een zo kort mogelijke tijd net datgene te leren wat je moet weten en kunnen voor het behalen van je rijbewijs. Een 6 minnetje roept net zo min vragen op als een 10 als eindresultaat. Er zijn dan ook weinig rij-instructeurs die hun extra, door jou betaalde, tijd inzetten om je tot een hele goede motorrijder te maken. Wel zal een van een goed motorhart voorziene rij-instructeur je wijzen op vervolgcursussen, VRO’s of andere trainingen om je een betere motorrijder te laten worden.

Het verbeteren van je rij-niveau

Elke training of cursus die je kunt volgen zal bijdragen tot verbeterde inzichten, een betere motorbeheersing en het stijgen van je ervaringsniveau. Lid worden van een motorclub en daar discussiëren over verschillende technieken, zien hoe een ander met veel meer ervaring rijdt, helpt ook. Naast het plezier pik je er veel van op.

Eigen motor

Een veel gestelde vraag van een in een motortraining geïnteresseerde motorrijder is of de training met de eigen motor plaatsvindt. Men trekt een vergelijk met de motorrijles. Onterecht natuurlijk. Toen was alles relatief nieuw en als je al eens viel met een noodstop, dan was dat een angstig moment. Een moment van stoppen of ga ik toch door. Of er iets aan die motor, rondom in de valbeugels, mankeerde deerde je natuurlijk minder.
Nu rij je op je eigen motorfiets, je trots. Logisch, daar mag geen krasje opkomen. Gekke dingen doen, zoals over een blok hout rijden, noodstoppies maken, pionnetje rijden. Toch niet zo gek als een CD-tje met motorkennis en –ervaring gewoon gedownload zou kunnen worden in je eigen lichaam.
Wat je leert in een aanvullende motortraining is onder andere waarom het belangrijk is dit te kunnen.
Dat stuk hout waar je overheen moet rijden, kan maar zo een steen zijn die van een vrachtauto is afgevallen en op de rijbaan ligt. Voertuigen met vier of meer wielen rijden eroverheen zonder de wielen te raken. Als jij echter in het spoor van zijn kentekenplaat rijdt, dan rij je er wel overheen.

Begrijpen waar je mee bezig bent

Al anticipeer je nog zo goed, in het verkeer heb je ook met anderen te maken. Hun gedrag, waaronder vaak kinderen, kan wel eens onvoorspelbaar zijn. Een noodstop maken moet een vaardigheid zijn die je beheerst en begrijpt. Waarom begrijpt? Omdat er veel techniek achter schuilt. Als je deze techniek begrijpt dan maakt dat het makkelijker om deze vaardigheid onder de knie te krijgen (waarom blokkeert een voorwiel het ene moment wel en het andere moment niet).
Active ImageHet keren op de weg kan vaak in één handeling, scheelt tijd (je houdt de groep niet op), kost minder kracht dan manoeuvreren. Het geeft blijk van een goede motorbeheersing (daar is meer voor nodig dan een strakke motorbroek). De basis hiervan ligt in de techniek van het pionnetje rijden. Ook deze techniek moet je begrijpen om meer profijt uit het motorrijden te halen.
Een goede beheersing van de slalom betekent een goed besef van de kijktechniek, het soepel om kunnen gaan met de motor en het bochtenwerk.
Het nut van deze besproken onderwerpen laat zich raden. Het draagt echt bij aan een goede motorbeheersing en dus ook een veiliger weggedrag. Door deze oefeningen eerst goed te begrijpen, besef je ook wat er voor nodig is om het te laten misgaan. De opbouw is erg belangrijk in het lesprogramma. De opbouw is altijd rustig en het vertrouwen op dat moment bepaalt hoe ver je gaat. Dit voorkomt schuivers.

Risicobesef

Daarnaast word je tijdens een training attent gemaakt op gevaren die zich mogelijk aandienen. Dit zijn vaak zaken die, als je het eens hebt meegemaakt, je manier van rijden op de motor beïnvloeden. Een voorbeeld zou kunnen zijn een openslaand autoportier. Eenmaal meegemaakt zul je niet snel vlak langs een geparkeerde auto rijden. Tijdens de training word je attent gemaakt op dit soort gevaren. De VRO-R training van de KNMV gaat alleen maar over deze vorm van gevaarherkenning.

Bochten

Verder heb je nog de bochtentechniek, waar heel veel over te vertellen valt, je positie op de weg, het kijken, het effect van tractie. Zaken waar die 80-jarige motorrijder uit het begin van mijn verhaal al lang niet meer over nadenkt.

Belang van een voorgezette motortraining

Instructeurs die dit instrueren hebben dus een heel ander belang dan die rijschoolhouder die jou destijds aan je rijbewijs heeft geholpen. De Moto Sportivo instructeurs geven meer vanuit de praktijk gezien instructie, dan instructeurs met een rijbewijs A-achtergrond.
De uitgangspunten van beide zijn ook anders. Het doel van een CBR-instructeur is jou zo onopvallend mogelijk te laten bewegen in het verkeer.
Het doel van een Moto Sportivo instructeur is jou zoveel mogelijk te laten opvallen in het verkeer, zodat een ieder jou zo snel mogelijk ziet en jij hen. Dit verhoogt je veiligheid en zorgt voor een grotere snelheidsmarge.

Vakantiegevoel

Door de training te combineren met een gezellig verblijf met andere gelijkgestemden en lekker eten, geeft een Moto Sportivo bergtraining een extra dimensie aan het motorrijden: het leert je nog meer te genieten van het motorrijden!
Ons doel is jou een betere motorrijder (m/v) te maken. Ons instructeurteam staat er klaar voor.

Pin It on Pinterest

Social Share

Deel dit met je vrienden!