Net je motorrijbewijs gehaald, roze papiertje binnen. Dan zoveel mogelijk op de motor erop uit, tripjes maken, ervaring opdoen. Het gaat lekker, toch maar weer naar huis. Het wordt tenslotte al laat. “Poeh, het begin al donker te worden”. Het is steeds moeilijker om je snelheid constant te houden. Een bocht, schrikken, remmen, valt die bocht toch nog mee. Was je maar vast thuis, want het rijdt toch niet echt fijn meer.
Herkenbaar? Voor vele motorrijders zeker. En het zijn zeker niet alleen onervaren rijders die er moeite mee hebben.
Rijden in het donker vergt een goede motorbeheersing, ervaring en kennis.

Motorbeheersing

Om te beginnen moet je gewend zijn aan je motor, weten hoe die reageert op remmen, gas geven en stuurgedrag. Je moet je stuurschakelaars blindelings weten te vinden. Tenslotte is het wel handig als je de grootlicht-schakelaar weet te vinden. Je behoort te weten hoe je motor reageert op het kijken.

Bescherming tegen de kou

Als er al wat kilometers onder je zitvlak doorgegleden zijn, merk je onder normale omstandigheden dat het je steeds minder moeite kost om een ontspannen motorritje te hebben. Rij je echter in de regen, dan merk je dat de spanning in je lichaam toeneemt. Hierover valt ook te lezen in Mototalk “Rijden onder barre omstandigheden”. Wat je daaruit kunt leren is dat het belangrijk is dat je ontspant, rust brengt in het rijden en je goed te kleden tegen de kou. Door dit ook te doen als je in het donker rijdt, zal het merkbaar beter gaan.

Kennis

Rijden in het donker heeft vele valkuilen waarvan je bewust moet zijn. Het is daarom belangrijk te weten hoe bijvoorbeeld de structuur en de wegmarkeringen van een weg zijn. Rij je op een doorgaande weg of op een binnenweg. Dit maakt veel verschil.
Ook de kennis van je motor is van belang. Weten dat je motor bij plotseling remmen (en dus duiken van de voorvork) afwijkt van de geplande koers. De stabiliteit van je motorfiets wordt voor een groot deel beïnvloed door je kijken. Je motor is tenslotte een balansvoertuig.
Een beetje kennis van bochtentechniek, kijktechniek en stuurtechniek kan je goed van pas komen. Al deze dingen houden verband met elkaar. Als het één niet goed lukt heeft dat weer gevolgen voor het ander.

Je rijdt een route in het donker. . . . .

Stel je een denkbeeldig traject voor. Je rijdt weg vanuit de bebouwde kom. Er is straatverlichting. Je hebt te maken met zijwegen.
Het voordeel van donker is dat andere weggebruikers ook met verlichting rijden; die zie je dus goed vanuit de zijwegen aankomen. Anders is het met fietsers. Veelal door een weinig consequent optreden van de plaatselijke gendarmerie hebben vele fietsers de verlichting slecht in orde. Verkeer van rechts heeft ondanks dat gewone voorrang, dus ook de fietser. Je positie op de weg is dan ook nog steeds van wezenlijk belang. Bij zijwegen positie verplaatsen van het mogelijke gevaar af (verkeer uit de zijweg) is aan te raden.
Je verlaat de bebouwde kom. Een binnenweg zonder verlichting volgt. Voorkom kort voor je kijken. Hier ga je echt niet beter van rijden, nee, juist veel slechter. Je merkt dat je instabieler wordt als je kort voor je kijkt. Je bent namelijk aan het zoeken met je ogen en je motorfiets reageert hierop. Jezelf dwingen verder te kijken, helpt je rust in het rijden te krijgen (net als bij het rijden onder barre omstandigheden).
Je komt reflectorpaaltjes tegen. Zie je rode reflectorpaaltjes voor je dan weet je dat er een bocht naar links komt, zie je witte reflectorpaaltjes voor je langs komen dan weet je dat de bocht naar rechts gaat. Zolang de reflectoren op gelijke afstand van elkaar staan, kun je het wegverloop goed volgen. Je gaat zo snel als mogelijk met je ogen op zoek naar het laatste reflectorpaaltje. Doordat je ogen eigenlijk al van reflectorpaaltje naar reflectorpaaltje gaan, volgen ze de bocht zonder dat je er erg in hebt. Als je ziet dat de weg weer recht wordt, blijf je in het donkere gat kijken.
Vertrouw erop dat als er plotseling iets in je lichtbundel verschijnt, je dit beter kunt opvangen en erop reageren kunt als je ver vooruit kijkt.
Er volgt een lange bocht. Je gaat op zoek naar omgevingsindicatoren. Bomen, lantaarnpalen e.d. geven nagenoeg altijd het wegverloop aan. Probeer ook hier zo ver mogelijk te kijken, het brengt je rust. Houd je aan de bochtentechniek. Bochten afsnijden geeft vaak aan dat je boven je macht rijdt, je snelheid te hoog ligt ten opzichte van je vaardigheden. Een goede bochtentechniek zorgt voor een grote bochtstraal en dit geeft juist snelheidsreserve in een bocht.

Ver kijken

Eigenlijk kun je stellen dat als je vasthoudt aan de technieken die je overdag gebruikt je alleen extra aandacht moet geven aan het kijken. Je ziet immers niet veel verder dan je lichtbundel en bent geneigd om alleen daar gebruik van te maken. Dwing jezelf om in het donkere gat te kijken. Maak gebruik van de omgevingsindicatoren, waardoor je het wegverloop kunt volgen.

Wat er gebeurt als je schrikt. . . . .

Schrikachtig gedrag op de motor is funest voor het stabiel rijden. Voor een stabiel weggedrag is naast goed kijken ook belangrijk dat je tractie (aandrijving) houdt. De kracht van het aangedreven wiel (gyroscopisch effect) zorgt voor stabiliteit. Remmen en heftig gas loslaten zorgen voor instabiliteit. Dit voelt onprettig en vergroot het onzekere gevoel.
Een paniekerige remactie zorgt voor een heftig duikmoment van de voorvork. Het plotselinge gas loslaten heeft eenzelfde effect, al is het beduidend minder. Bijna elke motor heeft een conventionele voorvork die daar last van heeft. Door het duiken verandert de wielbasis. Dat is niet zo erg als je rechtuit rijdt, maar wel als je al onder een hellingshoek rijdt. De motor wil zich oprichten en zal de bochtstraat willen vergroten (je komt ruimer uit). Dit is één van de redenen waarom BMW de Duolever- voorvork ontwikkeld heeft die geen last heeft van het duikeffect. Het gros van de BMW’s rijdt daar momenteel mee rond.
Duolever voorvork van BMW Duolever voorvork van BMW

Groot licht

Goed licht, allicht. Dit was de spreuk van één van de vele verkeersacties van de overheid. Hoe goed je ook onder donkere omstandigheden kan rijden, met goed licht zal het altijd beter gaan. Zorg daarom dat je zo veel als mogelijk groot licht voert. Een belangrijk trucje daarbij is dat op het moment dat je tegenligger bijna bij je is, je het grootlicht al aanzet. Door je eigen snelheid en de snelheid in de andere richting van de tegenligger is deze zo snel bij je dat hij er geen last van heeft als je kort voor het passeren je grootlicht aanzet. Dit geeft veel voordeel.
Rij je veel in het donker, dan kun je ook overwegen je koplamp om te bouwen met een xenonsetje, verkrijgbaar bij inmiddels alle motorzaken. Meestal heb je dan alleen voordeel bij dimlicht en blijft het grootlicht zoals voorheen. Het dimlicht voordeel is echter evident.

Tip: http://www.aemw.nl/
AEMW De auto en motorwinkel, gespecialiseerd in levering en inbouw van hoge kwaliteit Xenon verlichting.

Overstekend wild

Wees je bewust van de mogelijkheid van overstekend wild. Vaak zijn dit bekende plaatsen en zal er met verkeersborden voor gewaarschuwd worden. Vooral bosachtige gebieden, maïsvelden e.d. zijn berucht. Het is hier zaak de snelheid laag te houden. Zie je een paar reflecterende ogen, wees dan op je hoede. Wild komt nagenoeg nooit alleen. Als een ree de weg oversteekt, volgt meestal nummer twee binnen korte tijd.
Berucht zijn de aanrijdingen met wilde zwijnen op de Veluwe. Vooral als ze gewond zijn en bijvoorbeeld hun kleintjes tegen jou willen beschermen, zijn zwijnen erg gevaarlijk.
Globaal kun je zeggen dat alles wat een schofthoogte heeft van meer dan 50 cm voor een gevaarlijke klap kan zorgen. Voor alles wat eronder zit geldt dat je net voor de klap je rem los moet laten. Je hebt dan weer de maximale veerweg om over het slachtoffer heen te rijden. De kans dat je valt is dan te verwaarlozen. Wel is het wijs om daarna even tot rust te komen want de schrik zit er waarschijnlijk wel in.

Moto Sportivo training

Een training in het donker wordt door Moto Sportivo niet gegeven. Als het donker is zitten wij tijdens een training te ontspannen in het prettige hotel. Wel wordt er in de training aandacht geschonken aan dit onderwerp. Je begint natuurlijk ook niet met het moeilijkste aspect van het rijden, maar bouwt zoiets op. . . . . en dat kan bij een Moto Sportivo Bergtraining.

Pin It on Pinterest

Social Share

Deel dit met je vrienden!